Sletta Verft har sikret seg nye kontrakter!

Gratulerer til Sletta Verft med nye kontrakter! Ble tidligere i år kåret til årets bedrift i Aure og dette viser at de er tittelen verdig!

 

Jula kom tidlig for Sletta Verft i Aure. Nå har de skrevet kontrakt på hele tre nye servicebåter til oppdrettsnæringen.

 

– Dette sikrer oss arbeid ut neste år. Vi har flere tilbud ute, så det er ikke umulig at det blir inngått flere kontrakter før jul, men da snakker vi om levering først i 2022, sier daglig leder Kåre Sletta.

Kontraktene har en samlet verdi på 105 millioner kroner.

 

Fem i juli
I juli ble det kjent at verftet hadde inngått kontrakt på bygging av fem frakte- og servicebåter til Molde-baserte FSV Group. Leveringen av disse starter i juni 2021 og avsluttes i mai 2022.

 

Nå har altså ordreboka fått nytt påfyll, denne gang med to båter til Frøy Aquaservice og én til Frøy Nord.

 

– Frøy Aquaservice har bestilt en båt på 15 meter og en på 16 meter. Begge bygges i aluminium, noe som betyr at alt blir gjort her i Mjosundet, sier Sletta.

Den tredje er en stålbåt på 15 meter lengde og 12 meter bredde. Her bygges skroget i Polen før det slepes til Aure for utrustning.

 

– Båtene skal leveres i august, oktober og november neste år, sier Sletta.

Full produksjon
Sletta Båtbyggeri vil når året er over, ha levert fem eller seks båter. Neste år blir det sju eller åtte.

 

– Med underleverandører er det rundt regnet 90 personer som har sitt arbeidssted på verftet. Av disse er 45 ansatt i Sletta Verft. Neste år regner vi å måtte fylle på litt ekstra fra underleverandørene, sier Sletta.

Sletta Verft har hatt tett samarbeid med oppdrettsnæringen i en årrekke. I mange tilfeller er det snakk om langvarige kundeforhold.

 

– Vi ser nå at tidligere kunder vil skifte ut eksisterende fartøy. Utstyret som skal håndteres, blir både større og tyngre, og dette krever større båter. I tillegg ser vi at komforten for mannskapet stadig blir bedre. Nå snakker vi om romslige enkeltlugarer, sier Sletta.

 
Lang horisont
Fra arbeidet med skroget starter og til båten er klar for levering, går det sju-åtte måneder. Selve utrustningen tar fire-fem måneder.

– Vi gjorde investeringer i 2019 i både ny kran og ny kai. Nå har vi 140 meter kai og to store kraner, noe som gjør oss godt rustet til å takle bygging av flere båter, sier Sletta.

De tre fartøyene det nå er inngått kontrakt på, er designet av Sletta Verft i samarbeid med Møre Maritime.

0 0